Ozempic- ja Wegovy-tyyppisistä GLP-1-lääkkeistä ja niiden yhteydestä rintasyöpään on tehty mielenkiintoinen tutkimushavainto.
Penn Medicinen tutkimuksessa tarkasteltiin yli 110 000 naisen aineistoa. Naiset olivat 45–80-vuotiaita, ja heillä oli ylipainoa tai lihavuutta.
Tutkimuksessa verrattiin GLP-1-lääkkeitä käyttäneitä naisia naisiin, jotka eivät olleet käyttäneet näitä lääkkeitä.
Tuloksen mukaan GLP-1-lääkkeitä käyttäneillä naisilla oli pienempi todennäköisyys sairastua rintasyöpään. Koko aineistossa ero oli 35,1 prosenttia. Kun tutkijat vertasivat keskenään taustatekijöiltään samankaltaisia ryhmiä, ero oli 30,5 prosenttia.
Tutkimus oli havainnoiva. Se ei todista, että lääke itsessään ehkäisisi rintasyöpää, mutta osoittaa yhteyden, jota tutkijat pitävät jatkotutkimusten arvoisena.
GLP-1-lääkkeet on alun perin kehitetty tyypin 2 diabeteksen hoitoon. Niitä käytetään nykyisin laajasti myös painonhallinnassa.
Samaan lääkeryhmään liittyviä tuloksia esiteltiin myös vuoden 2026 ASCO-syöpäkongressin yhteydessä. Cleveland Clinicin johtamassa laajassa rekisteritutkimuksessa tarkasteltiin yli 12 000 potilasta, joilla oli varhaisvaiheen tai paikallisesti edennyt lihavuuteen liittyvä syöpä.
Tutkimuksessa GLP-1-lääkkeiden käyttö yhdistyi pienempään riskiin, että sairaus etenisi etäpesäkkeiseksi. Tilastollisesti merkitsevä yhteys nähtiin neljässä syöpätyypissä: rinta-, keuhko-, suolisto- ja maksasyövässä.
