Varhain eli alle keski-ikäisenä todettujen syöpien yleistyminen on askarruttanut tutkijoita jo pitkään.
Nyt Nature Medicine -lehdessä julkaistu tutkimus nostaa esiin yhden mahdollisen selityksen: nuoremmat sukupolvet näyttävät vanhenevan biologisesti aiempia nopeammin.
Ihminen voi siis olla oikeasti nelikymppinen, mutta hänen elimistönsä on paljon vanhempi, kun asiaa tarkastellaan vaikkapa veriarvojen tai kunnon mukaan.
Tutkimuksessa analysoitiin yli 154 000 ihmisen tietoja Britannian UK Biobankista. Tuloksia verrattiin lisäksi yli 10 000 yhdysvaltalaisen tietoihin All of Us -tutkimusaineistossa.
Tutkijat havaitsivat, että myöhemmin syntyneillä ikäryhmillä biologisen iän ja todellisen iän välinen ero oli suurempi kuin vanhemmilla ikäryhmillä.
Tämä nopeampi biologinen ikääntyminen liittyi myös suurempaan riskiin sairastua varhain alkavaan kiinteään syöpään, etenkin keuhko-, ruoansulatuskanavan ja kohtusyöpiin.
Erityisen kiinnostavaa oli se, että eri elinjärjestelmien ikääntyminen näytti liittyvän eri syöpiin. Immuunijärjestelmän nopeampi ikääntyminen yhdistyi varhain alkavaan keuhkosyöpään. Rasvakudoksen biologinen ikääntyminen taas yhdistyi varhain alkavaan paksu- ja peräsuolisyöpään.
Tutkimus ei todista, että biologinen ikääntyminen yksin aiheuttaa syöpää. Kyse on havainnoivasta tutkimuksesta, jossa yhteys havaittiin suurissa aineistoissa. Tutkijat pitävät löydöstä silti tärkeänä, koska se voi auttaa ymmärtämään, miksi syöpiä todetaan yhä useammin alle 50–55-vuotiailla.
Taustalla voi olla useita samoja tekijöitä, joista on puhuttu jo pitkään: lihavuus, aineenvaihdunnan häiriöt, huono ruokavalio, vähäinen liikkuminen, unen ja vuorokausirytmin häiriöt sekä ympäristön kuormitukset.
